Puchar Świata w żeglarstwie Hyeres 2014 – Dominator Piotr Myszka!

Drugi dzień regat Pucharu Świata w Hyeres to wciąż dominacja Piotra Myszki w klasie RS:X. Polak żegluje znakomicie. Rywale mogą tylko podziwiać klasę byłego mistrza świata.

Piotr Myszka – członek kadry Energa Sailing Team Poland wygrał dziś dwa wyścigi i raz był drugi. Jest liderem w klasie RS:X; „Żeglowało mi się dobrze, chociaż w pierwszym i drugim wyścigu musiałem się lekko wygrzebywać, bo nie trafiłem z wiatrem na kursie do pierwszego znaku. Na szczęście jestem szybki, więc szybko wróciłem na czołowe miejsca”.

Tylko niewiele wolniej niż wczoraj żeglował Przemysław Miarczyński. Polak spadł na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Tuż za nim wciąż jest Paweł Tarnowski.

Wśród pań w klasie RS:X cały czas świetnie radzi sobie Maja Dziarnowska. Reprezentantka Polski jest nadal wiceliderką. Ma jednak tyle samo punktów, co pierwsza w klasyfikacji generalnej Chinka Jiahui Wu. Zofia Klepacka jest piąta, ale wygrany szósty wyścig pokazuje, że nasza „Czarodziejka Wiatru” może jeszcze zadziwić rywalki. Równo żegluje także Kamila Smektała. Jest ósma.

Podobnie jak Agnieszka Skrzypulec i Natalia Wójcik w klasie 470. Polki żeglowały dziś pewnie i awansowały na ósmą pozycję; „Dzisiaj nasze wyniki były dużo stabilniejsze, kończyłyśmy wyścigi na 7. i 11. pozycji. Ciągle jeszcze popełniamy trochę błędów, ale ze względu na to, że dawno nie startowałyśmy, powinno ich być coraz mniej z każdym kolejnym wyścigiem”.

Anna Weinzieher w klasie Laser Radial jest siedemnasta, ale zadowolona  z drugiego dnia zawodów. „Dzień drugi na trasie delta, tym razem rozpoczęły dziewczyny. Dwa szybkie wyścigi i dzisiaj mogę cieszyć się wolnym popołudniem. Ponadto w nie najgorszym nastroju, bo pożeglowałam dwa niezłe wyścigi. Meldowałam się na mecie na 5. i 9. miejscu. Pierwszy wyścig rozpoczęłam jeszcze lepiej, na górnej boi byłam pierwsza. Niestety na kursie pełnym trochę straciłam. Wychodzi moja kilkumiesięczna przerwa w żeglowaniu. Drugiego wyścigu nie rozpoczęłam najlepiej, ale dobra decyzja o zmianie strony na halsówce pozwoliła mi na walkę w czołówce. Wyścigi finałowe rozpoczynam z siedemnastego miejsca. Oby było tylko lepiej.”

Dwudziestą lokatę w klasie 49er zajmuje załoga Tomasz Januszewski i Jacek Nowak. Oto ich wrażenia z drugiego dnia rywalizacji: „Wyścigi zaczęły się o 11 zgodnie z planem. Wiatr cały czas narastał osiągając siłę 16 węzłów w ostatnim wyścigu grupy żółtej. Mimo sprzyjających nam warunków, nieodpowiednio ułożyliśmy się w stawce w pierwszych dwóch wyścigach. Po starcie zbyt długo ciągnęliśmy w stronę, która następnie nas zostawiła. Zamiast uciekać, musieliśmy nadrabiać – opisywali Tomasz Januszewski i Jacek Nowak –  A, że stawka jest pełna dobrych zawodników nie było lekko. Walczyliśmy jednak do końca i ugrywaliśmy ile tylko mogliśmy. W ostatnim wyścigu, zblokowali nas na starcie i także musieliśmy gonić czołówkę. Dzień pełen wrażeń, zakończony mało satysfakcjonującymi wynikami na mecie. Jednak wczorajsze bardzo dobre i równe żeglowanie pozwoliło nam na utrzymanie pozycji w złotej grupie, w której to od jutra będziemy się ścigać przez kolejne trzy dni finałów. Nasi koledzy z Teamu załoga POL 42 zaliczyła dziś lepszy dzionek, ale niestety nie udało im się awansować do grupy złotej. Zakończyli kwalifikacje na miejscu 28. Młode wilki POL 107 radziły sobie całkiem dobrze, ale przy dzisiejszych wymagających warunkach nie podołali technicznie i zaliczyli wywrotkę oraz falstart, lądując w brązowej grupie”.

Drugi dzień regat był udany także dla innej naszej załogi w klasie 49er. Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński dwa ostatnie wyścigi ukończyli na 6. i 9. miejscu i podskoczyli w rankingu na 28. miejsce. Oto ich raport; „Runda eliminacyjna za nami. Drugi dzień, trzy wyścigi,  zakończyliśmy ze średnią 9 punktów/wyścig. Żeglowaliśmy dobrze, realizując założenia i „grając” zakładaną stroną. Na każdym znaku walczyliśmy ze ścisłą czołówką będąc w grupie uciekającej przed resztą floty. Wiatr w przedziale 13 – 17 węzłów z krótką stromą falą, to powtórka z dnia wczorajszego. Piękniejszych warunków nie mogliśmy sobie wyobrazić. Do złotej grupy w klasie 49er zakwalifikowało się najlepszych 25 załóg. Po dwóch dniach zajmujemy 28 miejsce. Straciliśmy trzy miejsca (5 punktów) do najlepszej 25-tki. Od jutra rusza runda finałowa. Przed nami 9 wyścigów z możliwością awansu na 26 miejsce. Wraz z Pawłem zadowoleni jesteśmy z dzisiejszego dnia. Po kwalifikacjach odczuwamy znaczny niedosyt. Walczymy dalej”.

W klasie Finn Miłosz Wojewski spadł na trzynaste miejsce, a Piotr Kula na pozycję 23.

W licznej flocie klasy Laser dzielnie walczy Kacper Ziemiński. Polak odrabia straty z pierwszego dnia i jest już na 25. miejscu. „Drugi dzien regat nie przyniósł większych zmian w moim pływaniu, uplasowałem się na 10. i 16. miejscu, co dało mi awans o dziesięć pozycji. W drugim wyścigu trochę nie fartownie się układało. Zawsze musiałem nadrabiać straty po pierwszych halsówkach. Nadal daleko od ideału, który mam w głowie – relacjonował Kacper Ziemiński – Warunki na wodzie były bardzo podobne do wczorajszych więc prędkość mojej łódki była bardzo podobna do wczorajszej i tutaj widzę największy problem. Czułem, że w większych szkwałach płynęło mi się lepiej – więc mam nadzieje, że w następnych dniach zmienią się trochę warunki. Optymistyczny aspekt końca kwalifikacji jest taki, że wchodzę do finałów bez „wielkich” dołów, co w finałach jest bardzo ważne i może mi to pomóc się piąć w górę.”

Oficjalna strona regat:

Jakub Marciniak

Mikołaj Lahn

***

Polski Związek Żeglarski (www.pya.org.pl) – celem Związku jest zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, popieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach,  reprezentowanie  interesów stowarzyszonych w nim osób. Jako Narodowy Związek Sportowy prowadzi szkolenie żeglarskie na wszystkich poziomach rywalizacji sportowej. Odpowiada za przygotowania Kadry Narodowej w żeglarstwie do Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata i Europy. W roku 2014 żeglarstwo, po raz kolejny, uznane zostało jako jedna z priorytetowych dyscyplin sportowych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Starty Kadry Narodowej w żeglarstwie wspierają: MSiT, ENERGA SA, Volvo Auto Polska.

Energa Sailing Team Poland – najlepsi zawodnicy kadry narodowej PZŻ, których przygotowania do Igrzysk Olimpijskich Rio de Janeiro 2016 wspiera Grupa