Podsumowanie minionego sezonu Jachtklubu Elbląg

Gdy dziś wraz z Ryszardem i Bogdanem wybieraliśmy się na rozmowy na temat przyszłego sezonu żeglarskiego do Tolkmicka zauważyliśmy delikatne płatki śniegu padające z nieba. Zarówno cel naszej podróży jak i padający śnieg uświadomiły nam, że kolejny sezon właśnie się zakończył. Czy był to sezon udany czy też nie niech oceni każdy indywidualnie. Warto jednak pokusić się o krótkie jego podsumowanie.

Od dłuższego czasu w środowisku pojawiały się głosy, iż jako elbląski klub żeglarski nie poświęcamy zbyt wiele naszej uwagi najmłodszym adeptom sztuki żeglowania. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom, z inicjatywy Komandora Seroki, powstała koncepcja zorganizowania regat dla dzieci na Optymistach. Jako klubowi elbląskiemu zależało nam, aby regaty te odbyły się w samym sercu naszego miasta. Efektem działań były pierwsze dziecięce regaty o wiele mówiącej nazwie „Między Mostami”. Patronat honorowy objął Prezydent Miasta Elbląg. Do udziału zaprosiliśmy optymiściarzy z Polski, Białorusi i Federacji Rosyjskiej. O sukcesie tych regat świadczy fakt, iż już zaczęły się rozmowy na temat drugiej ich edycji.

Jak co roku organizowaliśmy również regaty na Zalewie Wiślanym. Przy nieocenionym wsparciu Gminy Tolkmicko przeprowadziliśmy kolejną już edycję Długodystansowych Regat Wokół Zalewu Wiślanego o Puchar Burmistrza Tolkmicka. Staramy się aby regaty te przyciągały liczne grono uczestników głównie poprzez nagradzanie ich cennymi nagrodami. Dołożyliśmy także starań do V Międzynarodowych Regat o Puchar Trzech Marszałków. Członek naszego Jachtklubu Bogdan Justyński od lat prowadzi klasyfikację Pucharu Zalewu Wiślanego, w której nagradzani są sternicy z najlepszymi osiągnięciami w sezonie.

Jak co roku we współpracy z elbląskim oddziałem Polskiego Związku Niewidomych zorganizowaliśmy w Nadbrzeżu Piknik Pod Żaglami dla dzieci niewidomych i słabo widzących.

Aby marka Jachtklub Elbląg była bardziej rozpoznawalna Zarząd zainwestował w banery reklamowe i windery z logo Klubu. Zakupiliśmy także namioty niezbędne przy organizacji takich imprez jak regaty „Między Mostami”. Wykonano także tablice z oznaczeniem Jachtklubu Elbląg i regulaminem do przystani jachtowej w Nadbrzeżu.

Jak co roku w naszym Klubie odbyło się szkolenie na stopnie żeglarza jachtowego i sternika jachtowego, którego organizacją zajął się Leszek Kapczyński. Szkolenie zakończone egzaminem cieszyło się licznym gronem uczestników.

W tym roku, w naszym Klubie, udało się po raz kolejny zorganizować kurs radiooperatora bliskiego zasięgu SRC (Short Range Certyficate). Było to zadanie priorytetowe, gdyż dotyczyło naszego wspólnego bezpieczeństwa na wodzie.

Regaty odbywające się na Zalewie Wiślanym wchodzą do klasyfikacji Pucharu Bałtyku Południowego. Tegorocznym niedoścignionym zwycięzcą w grupie KWR został nie kto inny jak Komandor Jachtklubu Elbląg Ryszard Seroka, który podczas Gali Zakończenia Pucharu Bałtyku Południowego, odbywającej się w tym roku w Gdańsku, odebrał zasłużone trofeum.

Członkowie Jachtklubu Elbląg żeglują także na wodach międzynarodowych. W tym sezonie wyróżnienia za sukcesy odniesione w żeglarstwie morskim, na uroczystości zakończenia sezonu w naszym Klubie, otrzymali Grzegorz Szlendak oraz Ryszard Szostak. Dwa jachty, Kristi i Facil, z załogami z naszego Jachtklubu wystartowały w 600 milowych regatach SailBook Cup dookoła Gotlandii. Jacht Facil, ze mną na pokładzie, zdobył w tych regatach II miejsce w grupie KWR. Istotnym wydarzeniem minionego sezonu było doprowadzenie przez Zarząd do uzyskania przez Jachtklub statusu organizacji pożytku publicznego. Dzięki temu możliwe jest wspieranie naszych działań przez wszystkie osoby chcące przekazać Klubowi 1 % swojego podatku dochodowego.

Ubiegły rok to także czas inwestycji. Dzięki zaangażowaniu kierownika naszego Klubu Wiesławy Murawskiej przeprowadzony został remont w części hotelowej, wykonano także polbruk przed budynkiem. Członek Zarządu Krzysztof Kowalski prowadzi zaawansowane działania w celu utwardzenia terenu placu do zimowania jachtów. Otrzymaliśmy już stosowne zezwolenia. Zamontowane zostało oświetlenie placu przed hangarem celem zwiększenia bezpieczeństwa zimowanych jednostek. Członek Zarządu Grzegorz Polak podjął się rozbudowy systemu monitoringu zarówno w samym budynku Jachtklubu, jak również na terenie basenu portowego i wokół hangaru. Kamery już pracują, zamówiony został nowy rejestrator.

Najnowszą, moją osobistą, inicjatywą która jest właśnie realizowana w naszym Jachtklubie jest przyłączenie się do akcji SailBookArni. Projekt jest realizowany we współpracy z portalem SailBook.pl, a jego istota polega na stworzeniu biblioteki o tematyce marynistycznej, gdzie każdy żeglarz może wymienić swoją książkę na jedną z tych które stoją na półce. Zasady funkcjonowania SailBookArni są bardzo proste. Wystarczy wybrać interesującą nas książkę a na jej miejsce wstawić inną, również o tematyce żeglarskiej czy morskiej. W każdej z nich znajduje się tabelka, do której czytelnicy mogą wpisywać swoje dane, a także rejsy, w które książkę zabrali. Pożyczoną w ten sposób książkę można oddać w dowolnej placówce SailBookArni. Nasza elbląska placówka ruszy jeszcze w grudniu.

Sezon został zakończony, niemniej jednak Zarząd Jachtklubu Elbląg już teraz pracuje i czyni przygotowania do następnego. Pojawia się wiele pomysłów, które mają szansę na realizację, ale o tym przyjdzie jeszcze czas pisać.