Alandy – Po zacumowaniu

Gospodarze wszystkich portów i przystani jachtowych powinni sobie w pamięci zakarbować, że pierwszą potrzebą żeglarzy jest zażyć gorącej kąpieli. Jeżeli oni tego jeszcze nie rozumieją, to niestety tego karbowania my musimy się podjąć. Wszelkimi dostępnymi metodami. Od perswazji do przekonania lokalnych decydentów, że ktoś powinni stracić pracę.

Żeglarzom nie chodzi o luksusy (choćby dlatego, że za luksusy trzeba płacić), ale o dostępność i czystość. Powszechność glazurowania „przybytków” znakomicie ułatwiło utrzymanie czystości.  Włodzimierz „Bury Kocur” Ring zachwyca się alandzkimi sanitariatami.

Mnie się natomiast przypomina dawna wizyta jachtu „Milagro V” w marinie „Baltica” w Travemunde. A było to przeszło 20 lat temu nazad.  Weszliśmy z Mietkiem Leśniakiem do sanitariatu i oniemieliśmy. Śnieżno białe wykafelkowane do sufitu ściany i oświetlenie jak w szpitalnej sali operacyjnej. Mieteka moze byśmy tu się z kolacją przenieśli ?

I wtedy w „Baltice” po raz pierwszy zobaczyliśmy „WC dla psów”.. Przypłynęliśmy tam prosto z Władkowa. To był kontrast.

Kamizelki !

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

————————————————————-

Witaj Jurku ponownie

W dniu dzisiejszym – do 10. godzinach przefajnej żeglugi baksztagiem ze Szwecji – dotarliśmy na Alandy i zacumowaliśmy w zachodniej marinie MARIEHAMN, zrobiwszy 42 Mm. Przystań opisywana przez Ciebie w „Wybranych Portach Bałtyku” (w książce, którą z przyjemnością posługuję się przy eksplorowaniu nieznanych mi zakątków naszego morza i która polecam innym) nadal jest we „władaniu” „Alandska SegelSällskapet ÅSS”.

Po zacumowaniu do świetnie zorganizowanej przystani, sklarowaniu jachtu oraz zjedzeniu obiadu poszliśmy rozliczyć nasz postój i tutaj ze zdziwieniem za dobę postoju zapłaciłem całkiem rozsądna kwotę 25 Euro za: postój, prąd, wodę, WC, prysznic (nielimitowany czasowo oraz temperaturowo) oraz wspaniałą, fińską SAUNĘ ;-)))

Następnie udałem się skorzystać z dobrodziejstwa owej sauny i po wejściu do sanitariatów … stanąłem jak wryty …

Jurku – aż wróciłem się na jacht zrobić fotki owego miejsca – czystość i porządek był tam nieprawdopodobny jak zresztą w całym porcie.

To w sanitariatach – a na pomostach cumowniczych – co drugie stanowisko działająca ( w dobrym stanie) rozdzielnica prądu i woda, a na każdym pomoście dodatkowo zestaw ratowniczy – gaśnica, apteczka i zestaw pierwszej pomocy medycznej.

Polecam ten port na Alandach każdemu tak tu pięknie i czysto…

Jutro ciąg dalszy zwiedzania tej części Bałtyku.

Pzdr

Włodzimierz Ring

„Bury Kocur”

PS. Miasteczko znajdujące się tuz obok też warte jest polecenia – do tej pory sądziłem, że czysto jest tylko w niemieckich miasteczkach – teraz wiem, że się myliłem …

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

O poszukiwaniu złośliwych szwedzkich duszków czyli trolli lub Svartalfer czyli opowieści o złych chochlikach cd ;-)))

Złośliwe szwedzkie chochliki dały znać o sobie w całej rozciągłości.

Ewidentnie postanowiły widać nie zachęcać nowych adeptów szwedzkich szkierów do ich zdobywania i wywiozły wszystkich w pole – znaczy w morze ;-)))

Więc raz jeszcze podaję współrzędne punktów wartych odwiedzenia, o których pisałem w artykuliku o szkierach:

Współrzędne portu Jarnavik:

Współrzędne zatoczki (kotwicowiska) na wyspie Håskö w archipelagu Św. Anny

58 st 15’ 010 N

016 st 54’ 900 E

Myślę, że tym razem złośliwe szwedzkie chochliki nie zatrzymają jednak na Mazurach i Jeziorku osób żądnych nowych wrażeń i pięknych akwenów 😉

A żeglarzy naprawdę zainteresowanych szkierami zapraszam do kontaktu mailem: burykocur@onet.eu gdzie każdemu bardzo chętnie pomogę i podam wiele ciekawych miejsc wartych odwiedzenia na terenie wybrzeża Szwecji od Goeteborga do wysokości Alandów.