POL 9119 – 505 by BlueBlue

Jeszcze nie przebrzmiały echa chrztu jednostki Kuby Pawluka, a już flota wzbogaciła się o kolejny, nowy jacht z polskiej stoczni „BlueBlue”. Gdyńska załoga „Narwal Sails”, trzykrotni zwycięzcy Pucharu Polski, w przyszłym sezonie będą żeglować na POL 9119.

Informacje i zdjęcia od Łukasza znajdziecie poniżej:

„ W zeszłym roku pojechaliśmy do Żalna, obejrzeliśmy zakład produkcyjny, formy 505 oraz prototypową łódkę (obecnie jacht Kuby Pawluka). BlueBlue produkuje rocznie dziesiątki jachtów klasy Optymist, 420 i 470. W tych klasach przepisy pomiarowe i wymagania jakościowe są bardzo wysokie. BlueBlue ma więc wprawę w produkcji małych jachtów z laminatów poliestrowych. Udało mi się uzyskać opinię niemieckiego mierniczego, który mierzył formy i kadłub BB należący do Jana Saugmann’a. Wystawił on bardzo wysoką ocenę osiowości i symetryczności kadłuba. Zadowoleni z efektów, w listopadzie zamówiliśmy jacht. Mamy nadzieję, że producentom uda się przenieść jakość i doświadczenie w pracy z poliestrami na technologię epoksydową. Po dłuższej analizie zmieniliśmy kilka detali takich jak rozmieszczenie pompek i pasów, wykończenia tubusa itp. Zrezygnowaliśmy z mało estetycznej i ciężkiej aluminiowej rajsbelki – zastępując ją nowym elementem wykonanym z węgla. Dużą wagę przyłożyliśmy do masy kadłuba. Kadłub BlueBlue jest bardzo solidnie wykonany – skrzynka mieczowa jest bardzo sztywna, projekt przewiduje dodatkowe wzmocnienia w tankach. Bardzo duża różnica dotyczy sposobu wykonania grodzi – w 505 BB jest ona bardzo sztywna i gruba. Ma to pozwolić na zrezygnowanie z poprzecznych wzmocnień, które bardzo przeszkadzają w pracy załoganta. Sztywność kosztuje jednak dodatkowe kilogramy, ale stwierdziliśmy, że wolimy solidny kadłub niż wożenie 20 kg ołowiu w korektorach. Jasno określiliśmy, że nasz kadłub nie może ważyć więcej niż 82 kg. Finalnie waży 79,5 kg (z farbą antypoślizgową, holtami i pompkami). Z tego wyniku jesteśmy bardzo zadowoleni. Jacht wykonany jest w technologii carbon/epoxy. Maszt SuperSpars M2 przygotował dla nas Holger Jess. Również u Holgera kupiliśmy węglowy bom i spinaker-bomy.  Żeglować będziemy oczywiście na płetwach naszej produkcji (eXploder) i nowych żaglach „Narwal Sails”.

Zdjęcia: https://plus.google.com/u/0/photos/115976270494465039003/albums/5977765946517810353

Jeśli macie więcej pytań dotyczących jachtu i produkcji, kontaktujcie się bezpośrednio z Lukiem ( lukasz.skrzycki@gmail.com).