Swobodna żegluga morska to jest to

Jeszcze jedna przynęta dla „mazurantów”.
Nęcą” Marcin Jackowski i Bartek Mitka. Pożeglowali na 7- metrowym „albinku” – zachwycili się samodzielnością, swobodą, morzem, Bornholmem i Christianso.
A przy tym przekonali się do kamizelek.
Nie mam watpliwośći – w przyszłym roku będziecie czytali o ich rejsie do Sundu lub portów południowej Szwecji.
Bo jak ktoś zasmakuje, to już przepadł w nałogu.
Dziękuje !
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
________________________________________
Witaj Jerzy,
Tak, spełniło się marzenie popłynąłem w prawdziwy morski rejs. Wespół zespół z Bartkiem Mitka, przyjacielem z ogólniaka. Udało się, to była fantastyczna przygoda. Odwiedziliśmy Bornholm i Christianso. Relacja z rejsu w załączeniu.
Teraz mogę się wypowiedzieć na temat locyjek. Masz rację, zachęcają i pozwalają bezpiecznie wejść i wyjść z portu. Nie ukrywam, że bez mapy w nawigacji i GPSa nocne wejście graniczyło by z cudem. Ale dzięki wskazówkom w locyjce np. nie wchodziliśmy do Gudhjem przy złych warunkach i kto wie może nawet uniknęliśmy kłopotów. Mamy za to doświadczenia, przemyślenia i już planujemy następny sezon.
Dodam na marginesie, że cały rejs był w kamizelkach.

____________________________
Jak pisałem wcześniej wybierałem się w pierwszy samodzielny rejs morski. Wespół z przyjacielem ze szkolnej ławy po rozważeniu wszystkich za i przeciw zapadła decyzja – płyniemy. Szuwary na Jezioraku są wspaniałe, ale czas zobaczyć coś więcej, coś bardziej. Długo zastanawialiśmy się czy damy radę tak na pierwszy raz przeskoczyć na Bornholm (każdy z nas miał wcześniej jakieś doświadczenia na morzu jako członkowie załóg/ oficerowie w rejsach wieloosobowych). Poczatkowo plan był taki: płyniemy we trzech i jak pogoda pozwoli płynie na Bornholm. Okazało się, że załoga się wykruszyła zostało nas dwóch. A pogoda dopisała, choć zestawienie prognozy i tego co naprawdę wiało i z jakiego kierunku to zupełnie inna bajka.

Bartek przy sterze
Przygotowania do rejsu:
Locja „Bornholm i Christianso”, locja „Porty Niemiec wschodnich”, mapy papierowe, „Praktyka bałtycka po latach” i gruntowna powtórka światełek, nawigacji i meteo. Do tego jeszcze ostrzeżenia nawigacyjne. Niestety pominęliśmy newsa na forum, że port w Ronne ma dodatkowy północny falochron. Fotografia w dalszej części relacji.
Plan:
W 7 dni na Bornholm, Christianso i na Rugię – start i finisz w Szczecinie. Na etapie planowania rejsu nie wiedziałem, że jest on mało realny. Dzięki ciągłemu zmienianiu i dostosowaniu się do warunków i bezpieczeństwa żeglugi umożliwiło nam i bezpieczny powrót do domu i cieszenie się z żeglugi po MORZU. Prawdziwa wolna żegluga to jest coś niezapomnianego
Jacht:
Wybraliśmy jacht z czarteru, ale taki, na którym armator sam pływa, co była dla nas gwarancją, że jacht będzie zadbany i w pełni sprawny. Albin Viggen o nazwie „Passer” spełnił nasze oczekiwania. Do tego pomimo małego rozmiaru (7,10m) jest to jacht morski – balastowy. Bardzo dzielny jacht.
Bezpieczeństwo:
Pomimo, że nigdy nie nosiłem kapoków i kamizelek ratunkowych na śródlądziu, to jako bez dyskusyjną zasadę przyjęliśmy i stosowaliśmy z żelazną konsekwencją na jachcie zawsze w kamizelce. A jak morze się rozkołysało, albo trzeba było iść pod maszt, czy też w nocy to dodatkowo przypilnaliśmy się wąsami do life lin. Teraz wszystkim nieprzekonanym do kamizelek mogę powiedzieć tak: te pneumatyczne są bezbolesne w noszeniu. Ubierasz i zapominasz .
Rejs:
Sobota.
 O 1200 przejmujemy jacht, armator cierpliwie wszystko nam tłumaczy i przekazuje. Mamy jacht, teraz sztauowanie zapasów i dobytku. 1500 oddajemy cumy i wypływamy z HOM’u Dąbie. Wieje 2 E do ES. Jezioro Dąbskie, Odra i Roztoka Odrzańska. Pod wieczór wiatr siada. Po 2100 rusza się powoli 2-3 E. W Świnoujściu jesteśmy o 0100.
Niedziela. O 1000 mijamy główki port Świnoujście i prognozą 3-4 E wzrastającą do 4-5 E ruszamy na Christianso (by stanąć na rano). Zgodnie z prognozą wiatr rósł i rósł do 6 E w porywach nieco ponad. Fala wybudowała się do 2m i poznaliśmy smak morskiej przygody. Nasz stary znajomy Neptun do nas coraz śmielej zagadywał i obdarowywał nas pięknymi falami. Zmiana planów przy tym wietrz i kierunku lepiej schować się za wyspą od zawietrznej i spokojnie wejść do Ronne. Za wyspą wiatr przycichł do 5 E fale zmalały. W Ronne stajemy 0130 i ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu witają nas rodacy kuflem zimnego piwa (wszystko po cichu by nie przeszkadzać załogom kilku jachtów stojących w porcie). Pozdrowienia dla Witji – piwowara z Radomia.

Nowy falochron w Ronne – Norrekas
Poniedziałek. Odsypiamy zarwane nocki, po kąpielach i śniadanku skoro świt o 1100 ruszamy na zwiedzanie miasta. Ronne ładne, senne, czyste i zadbane. Pomimo przelotnych opadów ludzie uśmiechnięci i sympatyczni. I tak na słodkim nic nierobieniu mija nam popołudnie.
Wtorek. O godzinie 0900 ruszamy na północ, prognozowane 3 E i SE nie w pełni się sprawdza (cały czas jesteśmy osłonięci przez wyspę). Wiało do 2E stawiamy genakera – to była prawdziwa przyjemność sunąć po lekko pofalowanym morzu. Słonko, wiatr i woda. Przed obiadem stajemy w Hammerhavn. Długa wycieczka lądował ruiny zamku, kamieniołomy, stara latarnia (latarnia w nocy pali się stałym światłem białym) i wizyta po drugiej stronie cypla w Sandving. Ku naszej radości za cyplem spokój, nie wieje zbyt mocno. Po 1700 ruszamy w drogę do Gudhjem (bardzo chciałem zobaczyć ten port). Prognozy 3-4 E, to powinniśmy wczesnym wieczorem zawitać do portu. Niestety planowanie portu docelowego wymaga bardzo elastycznego podejścia. Po minięciu cypla rozdmuchało się tak do 5 E. Zaczęła się halsówka, wiatr tężał. Po analizie sytuacji, naszych postępów i wskazówek z locyjki zapadła decyzja iIdziemy do Tejn. Do portu weszliśmy o 2300 bez żadnych problemów. Pod koniec wiatr dochodził do 6E a fala szybko się wybudowywała. Obawialiśmy się nocnego wejścia do Gudjem i tego że zastaniemy port zamknięty wrotami sztormowymi.
Środa. Jak napisał Jerzy w Tjen nie ma wiele do zobaczenia. Poranna kawa i szarlotka, oddajemy cumy i ruszamy na Christianso. Prognoza 3-4 SE. Początki są obiecujące. Zza widnokręgu wyłania się wyspa, powoli rośnie. Wiatr siada im bliżej wyspy tym płyniemy wolnie. Ostatnie 2 mile płyniemy na silniku. W południowej przystani stajemy o 1500. Obiadek i zwiedzanie wyspy. W międzyczasie wyspa pustoszeje, odpływają wycieczki i kilka jachtów. Na pożegnalnym piwku siedzimy sami na tarasie jedynej restauracji. 1900 ruszamy w drogę do domu prognoza 3-4 SE rosnące na 4-5 SE do S. Wschodni horyzont paskudnie zawalony ołowianymi chmurami – sztormiaki w pogotowiu. Christianso żegna nas tęczą i wiatrem zero pół w porywach 1 B raczej z kierunków E. Morze gładkie jak stół czasami jakaś fala. Wiatr delikatna rybia łuska – wieczór jak na mazurach. Do tego piękny zachód słońca tylko gdzie ten wiatr? Gdzie to zapowiadane 4-5? Gotujemy kolacje. Leniwie płyniemy na południe.

Niebo przy Christianso
Czwartek. W nocy rybacy gromadnie wyszli w morze. Czasem podpieraliśmy się silnikiem by mieć możliwość zejścia im z drogi. Ale okazało się, że oni musieli nas widzieć bo zawsze tak płynęli by nie wchodzić w paradę. My też parę razy zmienialiśmy kurs by się wyminąć. Taka mała koegzystencja.
O świcie byliśmy na trawersie latarni Dueodde. Sprawdzamy zapasy żywności i wody – wystarczy jeszcze na kilka dni. Można płynąć. O1500 jeszcze widzieliśmy dość dobrze Bornholm za rufą. Pod wieczór zaczyna wiać 2 pote3 a kierunek odkręca na S. Ostatnie 10 mil do Świnoujścia pokonujemy na silniku. O 0400 stajemy na cumach.
Piątek. Kąpiele, śniadanko o 0900 ruszamy na południe kanały i na zalewie wiatr nam sprzyja 3-4 N. Na wieczór jesteśmy w porcie macierzystym w HOM Szczecin Dąbie.
.obraz nr 4

Załoga i jachcik w HOM
—————————————-
Podsumowanie
Tylko tydzień, około 200 mil (nie liczyliśmy dokładnie), odwiedzone porty Świnoujście, Ronne, Hammerhavn, Tejn, Chistianso, Świnoujście.
Wniosek. Swobodna żegluga to jest coś wspaniałego.